Zwolnienie z VAT przy organizacji zimowiska przez szkoły

Zwolnienie z VAT przy organizacji zimowiska przez szkoły

Organizacja zimowisk przez szkoły może korzystać ze zwolnienia z VAT. Poznaj warunki i przepisy regulujące opodatkowanie wypoczynku dzieci.

ZKB

Zespół Klimat Biznesowy

Redakcja Biznesowa

12 min czytania

Zwolnienie z VAT przy organizacji zimowiska przez szkoły

Organizacja zimowisk i innych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży stanowi istotną część działalności edukacyjnej wielu placówek oświatowych. Dla szkół i innych jednostek systemu oświaty kluczowe znaczenie ma właściwe rozliczenie podatku VAT od świadczonych w tym zakresie usług. Przepisy podatkowe przewidują określone zwolnienia, które mogą znacząco wpłynąć na koszty organizacji wypoczynku i ostateczną cenę dla uczestników.

Kwestia zwolnień z VAT przy organizacji zimowisk wymaga szczegółowej analizy przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz odpowiednich rozporządzeń wykonawczych. Właściwe zastosowanie przepisów może przynieść istotne korzyści finansowe, ale wymaga spełnienia ściśle określonych warunków prawnych dotyczących zarówno organizatora, jak i charakteru świadczonych usług.

Podstawowe przepisy dotyczące zwolnień z VAT w systemie oświaty

Fundamentalne znaczenie dla zwolnień z VAT w obszarze oświaty ma art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, który przewiduje zwolnienie od podatku dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Przepis ten obejmuje również uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Istotnym elementem tego zwolnienia jest możliwość objęcia nim również dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych. Oznacza to, że nie tylko podstawowa usługa edukacyjna może korzystać ze zwolnienia, ale także towary i usługi towarzyszące, które są niezbędne do realizacji głównej działalności.

Zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy dotyczy usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Obejmuje także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych. Przepis ma zastosowanie do szkół, uczelni oraz jednostek naukowych działających w obszarze edukacji

Regulacje zawarte w art. 43 ust. 17 ustawy wprowadzają jednak istotne ograniczenia w stosowaniu zwolnień. Zwolnienia nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Równocześnie art. 43 ust. 17a ustawy precyzuje, że zwolnienia mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Ta regulacja ma kluczowe znaczenie dla organizatorów wypoczynku, gdyż pozwala na objęcie zwolnieniem usług towarzyszących, takich jak wyżywienie czy zakwaterowanie.

Definicja wypoczynku w przepisach o systemie oświaty

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, wypoczynek oznacza wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Wypoczynek musi trwać nieprzerwanie co najmniej 2 dni i odbywać się w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą.

Ustawodawca wymienia konkretne formy wypoczynku, w szczególności kolonie, półkolonie, zimowiska, obozy i biwaki. Ta definicja ma fundamentalne znaczenie dla stosowania zwolnień podatkowych, gdyż określa precyzyjnie, jakie formy aktywności mogą być uznane za wypoczynek w rozumieniu przepisów podatkowych.

Wypoczynek w rozumieniu ustawy o systemie oświaty to aktywność trwająca nieprzerwanie co najmniej 2 dni w czasie ferii lub przerw świątecznych. Musi łączyć cele rekreacyjne z elementami edukacyjnymi, takimi jak szkolenie lub rozwijanie kompetencji społecznych. Może odbywać się w kraju lub za granicą w różnych formach organizacyjnych

Kluczowe znaczenie ma połączenie aspektu rekreacyjnego z edukacyjnym. Nie wystarczy sama rekreacja - wypoczynek musi być połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Ten wymóg edukacyjny jest istotny z punktu widzenia stosowania zwolnień podatkowych.

Podmioty uprawnione do organizacji wypoczynku

Art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa katalog podmiotów uprawnionych do organizacji wypoczynku. Pierwszą grupę stanowią szkoły i placówki, które mają naturalne uprawnienie do organizacji wypoczynku dla swoich uczniów. Ta grupa podmiotów ma najszersze możliwości korzystania ze zwolnień podatkowych.

Drugą grupę organizatorów stanowią przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych. Ci przedsiębiorcy działają w ramach komercyjnej działalności turystycznej i podlegają odrębnym regulacjom.

Trzecią kategorię stanowią osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione wcześniej, organizujące wypoczynek w celu niezarobkowym lub zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej w rozumieniu ustawy o usługach turystycznych.

Kategoria organizatoraPodstawa prawnaCel działaniaMożliwość zwolnienia z VAT
Szkoły i placówkiSystem oświatyEdukacyjnyPełne zwolnienie
Przedsiębiorcy turystyczniRejestr organizatorów turystykiKomercyjnyOgraniczone możliwości
Inne podmiotyDziałalność niezarobkowa/zarobkowaRóżnyZależnie od spełnienia warunków
Organizatorami wypoczynku mogą być różne podmioty, ale najszersze uprawnienia mają szkoły i placówki systemu oświaty. Przedsiębiorcy turystyczni działają na podstawie wpisu do rejestru organizatorów turystyki. Inne podmioty mogą organizować wypoczynek w celach niezarobkowych lub zarobkowych z ograniczeniami dotyczącymi imprez turystycznych

Z analizy przepisów wynika, że regulacjami ustawy o systemie oświaty są objęte nie tylko szkoły, ale również inne podmioty organizujące wypoczynek. W konsekwencji również te inne podmioty mogą mieć prawo do zastosowania zwolnień podatkowych, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów prawnych.

Interpretacje podatkowe dotyczące zwolnień

Praktyczne zastosowanie przepisów o zwolnieniach z VAT przy organizacji wypoczynku zostało potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 czerwca 2017 roku (nr 0115-KDIT1-2.4012.6.2017.2.KK) uznał, że świadczenia organizowane na rzecz dzieci i młodzieży przez stowarzyszenie działające jako jednostka objęta systemem oświaty będą korzystay ze zwolnienia od podatku.

W tej interpretacji organ podatkowy wskazał, że świadczenia polegające na zapewnieniu dzieciom i młodzieży wyżywienia, zakwaterowania, zajęć edukacyjnych, zajęć ekologicznych i rekreacyjnych przez stowarzyszenie działające we własnym imieniu i na własny rachunek w zakresie kształcenia i wychowania będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Według interpretacji Dyrektora KIS z 2017 roku stowarzyszenie działające jako jednostka systemu oświaty może korzystać ze zwolnienia z VAT przy organizacji wypoczynku. Zwolnienie obejmuje nie tylko podstawowe usługi edukacyjne, ale także usługi wyżywienia i noclegu jako niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Kluczowe jest działanie we własnym imieniu i na własny rachunek w zakresie kształcenia i wychowania

Istotne znaczenie ma fakt, że w związku z powyższym również usługi wyżywienia i noclegu jako usługi ściśle związane z podstawową usługą edukacyjną będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania jako niezbędne do wykonania usługi podstawowej. To potwierdza szerokie rozumienie zwolnienia, obejmujące nie tylko działalność stricte edukacyjną, ale także usługi towarzyszące.

Organizacja zimowiska przez podmioty inne niż szkoły może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, jeżeli podmioty te spełniają podmiotowe kryterium zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, czyli są jednostkami objętymi systemem oświaty. Ten warunek jest kluczowy dla możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Szczególne przepisy rozporządzenia o zwolnieniach

Obok przepisów ustawy o VAT istotne znaczenie ma § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Przepis ten zwalnia od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Zwolnienie określone tym przepisem ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, co oznacza konieczność spełnienia jednocześnie dwóch przesłanek. Po pierwsze, świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty. Po drugie, podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z tej jednostki.

W kontekście tego zwolnienia kluczowe jest, że dotyczy ono usług świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży z jednostki organizującej zimowisko. Z punktu widzenia szkoły stawka zwolniona znajdzie zastosowanie dla usługi zapewnienia wypoczynku dla dzieci i młodzieży uczestniczących w tej szkole, a nie dla uczniów z innych placówek.

Rozporządzenie Ministra Finansów przewiduje zwolnienie z VAT dla usług obozów i kolonii organizowanych przez szkoły i jednostki systemu oświaty. Zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy i dotyczy wyłącznie usług świadczonych na rzecz własnych uczniów. Nie obejmuje organizacji wypoczynku dla dzieci z innych placówek edukacyjnych

Praktyczne zastosowanie zwolnień w szkołach

Potwierdzenie praktycznego stosowania zwolnień znajdujemy w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 maja 2014 roku (nr IPTPP2/443-175/14-4/KW). Organ podatkowy wskazał, że szkoła objęta systemem oświaty, organizując wycieczki i zielone szkoły wyłącznie dla dzieci i młodzieży uczących się w zespole szkół, wypełnia przesłanki podmiotową i przedmiotową wynikające z rozporządzenia o zwolnieniach.

W interpretacji tej organ podatkowy wprost stwierdził, że na mocy § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia w zakresie organizacji wycieczek i zielonych szkół szkoła korzysta ze zwolnienia od podatku. Tym samym potwierdzone zostało praktyczne zastosowanie przepisów o zwolnieniach w codziennej działalności szkół.

Równocześnie organ podatkowy wskazał, że w tym przypadku art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania, ponieważ dotyczy on zwolnienia od podatku innych usług w zakresie kształcenia i wychowania niż świadczone przez szkołę usługi organizacji wycieczek i zielonych szkół dla swoich dzieci i młodzieży.

  1. Ustal status prawny organizatora wypoczynku
  2. Sprawdź czy organizator jest jednostką objętą systemem oświaty
  3. Zweryfikuj czy wypoczynek ma charakter edukacyjny
  4. Potwierdź minimalny czas trwania wypoczynku (2 dni)
  5. Określ grupę docelową uczestników wypoczynku
  6. Wybierz odpowiednią podstawę prawną zwolnienia
  7. Zastosuj właściwą stawkę VAT lub zwolnienie
Szkoły organizujące wypoczynek dla własnych uczniów mogą korzystać z pełnego zwolnienia z VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów. Kluczowe jest spełnienie warunków podmiotowych i przedmiotowych określonych w przepisach. Zwolnienie dotyczy wyłącznie usług świadczonych na rzecz uczniów danej placówki

Warunki stosowania zwolnień

Aby skorzystać ze zwolnienia z VAT przy organizacji zimowiska, muszą być spełnione określone warunki prawne. Podstawowym wymogiem jest posiadanie statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Status ten mają przede wszystkim szkoły i placówki oświatowe, ale mogą go posiadać także inne podmioty spełniające kryteria ustawowe.

Drugi istotny warunek dotyczy charakteru organizowanego wypoczynku. Musi on odpowiadać definicji wypoczynku zawartej w ustawie o systemie oświaty, czyli łączyć cele rekreacyjne z edukacyjnymi. Wypoczynek musi trwać nieprzerwanie co najmniej 2 dni i odbywać się w odpowiednich terminach (ferie, przerwy świąteczne).

Trzeci warunek odnosi się do grupy docelowej uczestników. W przypadku stosowania zwolnienia na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów wypoczynek musi być organizowany wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z danej jednostki oświatowej. Nie można objąć zwolnieniem usług świadczonych na rzecz uczestników z innych placówek.

  • Posiadanie statusu jednostki systemu oświaty
  • Organizacja wypoczynku zgodnie z definicją ustawową
  • Połączenie celów rekreacyjnych z edukacyjnymi
  • Minimalny czas trwania wypoczynku (2 dni)
  • Właściwy termin organizacji (ferie, przerwy świąteczne)
  • Świadczenie usług na rzecz własnych uczniów
  • Spełnienie warunków ściśle związanych z usługą podstawową
Warunki stosowania zwolnień z VAT przy organizacji zimowiska obejmują wymogi podmiotowe, przedmiotowe i czasowe. Organizator musi być jednostką systemu oświaty, wypoczynek musi łączyć rekreację z edukacją i trwać minimum 2 dni. W przypadku zwolnienia z rozporządzenia usługi mogą być świadczone wyłącznie na rzecz własnych uczniów

Usługi ściśle związane z organizacją wypoczynku

Istotnym aspektem zwolnień z VAT jest możliwość objęcia nimi nie tylko podstawowej usługi organizacji wypoczynku, ale take usług i towarów ściśle z nią związanych. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT zwolnienie może obejmować dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi.

Kluczowe znaczenie ma spełnienie warunków określonych w art. 43 ust. 17 ustawy o VAT. Usługi towarzyszące muszą być niezbędne do wykonania usługi podstawowej i ich głównym celem nie może być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności. Te warunki mają na celu zapobieżenie nadużyciom i nieuzasadnionemu rozszerzaniu zakresu zwolnień.

W praktyce oznacza to, że ze zwolnienia mogą korzystać takie usługi jak wyżywienie uczestników, zakwaterowanie, transport, czy organizacja zajęć edukacyjnych i rekreacyjnych. Wszystkie te elementy są niezbędne do prawidłowej realizacji wypoczynku i stanowią integralną część usługi podstawowej.

Szkoła organizuje tygodniowe zimowisko dla swoich uczniów w górach. W ramach wypoczynku zapewnia zakwaterowanie w ośrodku, wyżywienie, zajęcia narciarskie, warsztaty edukacyjne o tematyce ekologicznej oraz opiekę wychowawców. Wszystkie te elementy mogą korzystać ze zwolnienia z VAT jako usługi ściśle związane z podstawową usługą organizacji wypoczynku.

Usługi ściśle związane z organizacją wypoczynku mogą korzystać ze zwolnienia z VAT pod warunkiem, że są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Obejmuje to wyżywienie, zakwaterowanie, transport i zajęcia edukacyjno-rekreacyjne. Głównym celem tych usług nie może być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne działanie

Różnice między podstawami zwolnień

Podmioty organizujące wypoczynek mogą korzystać z dwóch różnych podstaw zwolnienia z VAT - z ustawy o VAT oraz z rozporządzenia Ministra Finansów. Każda z tych podstaw ma odmienne warunki stosowania i zakres zastosowania.

Zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT ma szerszy zakres podmiotowy i może być stosowane przez różne jednostki systemu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania. Nie ogranicza się do usług świadczonych wyłącznie na rzecz własnych uczniów i może obejmować także inne formy działalności edukacyjnej.

Zwolnienie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia ma węższy zakres i dotyczy konkretnie usług obozów, kolonii lub usług o podobnym charakterze. Kluczowym ograniczeniem jest wymóg świadczenia usług wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z danej jednostki organizującej wypoczynek.

Podstawa zwolnieniaZakres podmiotowyZakres przedmiotowyGrupa docelowa
Art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VATJednostki systemu oświatyKształcenie i wychowanieBez ograniczeń
§ 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzeniaSzkoły i jednostki systemu oświatyObozy, kolonie, podobne usługiWyłącznie własni uczniowie

Wybór odpowiedniej podstawy zwolnienia ma istotne znaczenie praktyczne i może wpływać na sposób rozliczania VAT przez organizatora wypoczynku. W niektórych przypadkach możliwe jest stosowanie obu podstaw jednocześnie, w zależności od charakteru konkretnych świadczeń.

Dokumentacja i formalności

Stosowanie zwolnień z VAT przy organizacji wypoczynku wymaga odpowiedniego udokumentowania spełnienia warunków prawnych. Organizator musi być w stanie wykazać, że posiada status jednostki systemu oświaty oraz że organizowany wypoczynek odpowiada definicjom ustawowym.

Kluczowa jest dokumentacja potwierdzająca edukacyjny charakter wypoczynku. Organizator powinien przygotować program wypoczynku, który wyraźnie wskazuje na połączenie elementów rekreacyjnych z edukacyjnymi. Program powinien zawierać opis planowanych zajęć, warsztatów, wykładów czy innych form działalności edukacyjnej.

Równie istotna jest dokumentacja dotycząca uczestników wypoczynku. W przypadku stosowania zwolnienia na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów organizator musi udokumentować, że wszystkie dzieci i młodzież uczestniczące w wypoczynku są uczniami danej placówki. Może to wymagać prowadzenia odpowiednich list uczestników i potwierdzenia ich statusu.

  • Dokumenty potwierdzające status jednostki systemu oświaty
  • Program wypoczynku wskazujący na charakter edukacyjny
  • Lista uczestników z potwierdzeniem statusu ucznia
  • Dokumentacja dotycząca czasu trwania wypoczynku
  • Faktury i dokumenty księgowe z właściwą stawką VAT
  • Umowy z podmiotami świadczącymi usługi towarzyszące
Stosowanie zwolnień z VAT wymaga szczegółowej dokumentacji potwierdzającej spełnienie warunków prawnych. Organizator musi udokumentować swój status, edukacyjny charakter wypoczynku oraz właściwą grupę uczestników. Dokumentacja powinna być kompletna i aktualna na wypadek kontroli podatkowej

Konsekwencje nieprawidłowego stosowania zwolnień

Nieprawidłowe stosowanie zwolnień z VAT przy organizacji wypoczynku może skutkować poważnymi konsekwencjami podatkowymi. Organy podatkowe mogą zakwestionować prawo do zwolnienia i domagać się dopłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę.

Najczęstsze błędy dotyczą nieprawidłowej oceny spełnienia warunków zwolnienia. Może to dotyczyć statusu organizatora, charakteru organizowanego wypoczynku, grupy uczestników czy zakresu usług objętych zwolnieniem. Każdy z tych aspektów wymaga szczegółowej analizy i dokumentacji.

Szczególną uwagę należy zwrócić na usługi towarzyszące. Nie wszystkie usługi świadczone w ramach wypoczynku automatycznie korzystają ze zwolnienia. Muszą one spełniać warunki określone w przepisach dotyczących usług ściśle związanych z usługą podstawową.

Stowarzyszenie organizuje wypoczynek dla dzieci z różnych szkół, nie posiadając statusu jednostki systemu oświaty. Mimo że wypoczynek ma charakter edukacyjny, stowarzyszenie nie może skorzystać ze zwolnienia z VAT. W przypadku kontroli podatkowej może zostać zobowiązane do dopłaty podatku od całej wartości świadczonych usług.

Nieprawidłowe stosowanie zwolnień z VAT może skutkować dopłatą podatku, odsetkami za zwłokę oraz sankcjami karnymi skarbowymi. Najczęstsze błędy dotyczą nieprawidłowej oceny statusu organizatora, charakteru wypoczynku lub zakresu usług objętych zwolnieniem. Kluczowe jest zachowanie szczegółowej dokumentacji potwierdzającej spełnienie wszystkich warunków prawnych

Najczęstsze pytania

Czy szkoła może organizować zimowisko dla uczniów z innych placówek i stosować zwolnienie z VAT?

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów zwolnienie z VAT przysługuje wyłącznie za usługi świadczone na rzecz własnych uczniów. Jeśli szkoła organizuje wypoczynek dla dzieci z innych placówek, nie może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w rozporządzeniu. Możliwe jest natomiast sprawdzenie, czy spełnione są warunki zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Jakie usługi towarzyszące mogą korzystać ze zwolnienia z VAT przy organizacji zimowiska?

Ze zwolnienia mogą korzystać usługi ściśle związane z organizacją wypoczynku, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej. Obejmuje to wyżywienie, zakwaterowanie, transport uczestników, organizację zajęć edukacyjnych i rekreacyjnych oraz opiekę wychowawczą. Kluczowe jest, aby głównym celem tych usług nie było osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne działanie.

Czy stowarzyszenie może skorzystać ze zwolnienia z VAT przy organizacji wypoczynku?

Stowarzyszenie może skorzystać ze zwolnienia z VAT, jeśli spełnia warunki określone w przepisach. Musi posiadać status jednostki objętej systemem oświaty i działać we własnym imieniu oraz na własny rachunek w zakresie kształcenia i wychowania. Potwierdza to interpretacja Dyrektora KIS, zgodnie z którą stowarzyszenie spełniające te warunki może stosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Jaki jest minimalny czas trwania wypoczynku uprawniający do zwolnienia z VAT?

Zgodnie z definicją zawartą w art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty wypoczynek musi trwać nieprzerwanie co najmniej 2 dni. Dodatkowo musi odbywać się w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej. Wypoczynek krótszy niż 2 dni nie spełnia ustawowej definicji i nie może korzystać ze zwolnień podatkowych.

Czy wypoczynek musi mieć charakter edukacyjny, aby korzystać ze zwolnienia z VAT?

Tak, wypoczynek musi łączyć cele rekreacyjne lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży. Sama rekreacja nie wystarczy do spełnienia warunków zwolnienia. Program wypoczynku musi zawierać elementy edukacyjne, co należy odpowiednio udokumentować.

ZKB

Zespół Klimat Biznesowy

Redakcja Biznesowa

Klimat Biznesowy

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi