Polityka rachunkowości - wzór i obowiązkowe elementy

Polityka rachunkowości - wzór i obowiązkowe elementy

Dowiedz się jakie jednostki muszą sporządzić politykę rachunkowości, jakie elementy są obowiązkowe i jak prawidłowo ją przygotować.

ZKB

Zespół Klimat Biznesowy

Redakcja Biznesowa

10 min czytania

Polityka rachunkowości stanowi fundamentalny dokument dla wszystkich jednostek stosujących przepisy ustawy o rachunkowości. To właśnie w tym dokumencie określane są zasady finansowe, według których prowadzone są księgi rachunkowe danej jednostki. Znaczenie polityki rachunkowości wykracza daleko poza formalne wypełnienie obowiązku prawnego - jest to praktyczne narzędzie, które wpływa na sposób funkcjonowania całego systemu księgowego w organizacji.

Przygotowanie polityki rachunkowości wymaga dogłębnej znajomości przepisów prawnych oraz specyfiki działalności danej jednostki. Dokument ten musi być sporządzony w języku polskim i zawierać wszystkie elementy wymagane przez ustawę o rachunkowości. Właściwie przygotowana polityka rachunkowości zapewnia spójność w prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz ułatwia pracę księgowych i audytorów.

Polityka rachunkowości musi być sporządzona w języku polskim przez wszystkie jednostki zobowiązane do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości. Dokument ten określa konkretne zasady finansowe, które będą obowiązywać w danej jednostce podczas prowadzenia ksiąg rachunkowych

Jednostki zobowiązane do sporządzenia polityki rachunkowości

Obowiązek przygotowania polityki rachunkowości nie dotyczy wszystkich podmiotów gospodarczych, lecz wynika z konkretnych przepisów ustawy o rachunkowości. Katalog jednostek zobowiązanych do sporządzenia tego dokumentu jest precyzyjnie określony i obejmuje różne typy organizacji mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Pierwszą grupę stanowią spółki handlowe, zarówno osobowe jak i kapitałowe, w tym również te będące w organizacji. Do tej kategorii należą także spółki cywilne oraz inne osoby prawne. Istotnym wyjątkiem są tutaj Skarb Państwa i Narodowy Bank Polski, które nie podlegają temu obowiązkowi. Ta grupa jednostek musi sporządzić politykę rachunkowości niezależnie od wielkości osiąganych przychodów.

Spółki handlowe wszystkich typów muszą sporządzić politykę rachunkowości bez względu na wielkość osiąganych przychodów. Obowiązek ten dotyczy spółek osobowych, kapitałowych, spółek w organizacji oraz spółek cywilnych

Drugą znaczącą kategorię tworzą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, ale tylko te, które spełniają określone kryterium przychodowe. Obowiązek sporządzenia polityki rachunkowości dotyczy tych jednostek wyłącznie wtedy, gdy ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość 2 000 000 euro w walucie polskiej.

Trzecia grupa obejmuje jednostki organizacyjne działające w specjalnych sektorach gospodarki. Należą do nich podmioty funkcjonujące na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o funduszach inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Te jednostki muszą sporządzić politykę rachunkowości bez względu na wielkość przychodów.

Jednostki z sektora finansowego podlegają obowiązkowi sporządzenia polityki rachunkowości niezależnie od wielkości osiąganych przychodów. Dotyczy to banków, towarzystw ubezpieczeniowych, funduszy inwestycyjnych oraz innych podmiotów regulowanych przepisami sektorowymi

Ostatnią kategorię stanowią jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyłączeniem spółek już wymienionych w poprzednich punktach. Ta grupa jest stosunkowo szeroka i może obejmować różne formy organizacyjne, które nie posiadają osobowości prawnej, ale prowadzą działalność gospodarczą wymagającą stosowania przepisów ustawy o rachunkowości.

Obowiązkowe elementy polityki rachunkowości według art. 10 UoR

Ustawa o rachunkowości w art. 10 precyzyjnie określa, jakie elementy musi zawierać polityka rachunkowości każdej jednostki. Te wymagania nie są opcjonalne - każdy z wymienionych elementów musi zostać uwzględniony w dokumencie, aby spełniał on wymogi prawne.

Pierwszym obowiązkowym elementem jest określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych. Ten pozornie prosty element ma fundamentalne znaczenie dla całego systemu księgowego, ponieważ wpływa na sposób grupowania i prezentowania danych finansowych. Jednostka musi jasno zdefiniować, kiedy rozpoczyna się i kończy jej rok obrotowy, oraz jak dzieli się on na okresy sprawozdawcze.

Drugim kluczowym elementem są metody wyceny aktywów i pasywów oraz sposoby ustalania wyniku finansowego. Ta część polityki rachunkowości ma bezpośredni wpływ na wartości prezentowane w sprawozdaniu finansowym. Jednostka musi określić, jakie metody będzie stosować do wyceny różnych składników majątku oraz jak będzie kalkulować swój wynik finansowy.

Metody wyceny aktywów i pasywów oraz sposób ustalania wyniku finansowego mają bezpośredni wpływ na wartości prezentowane w sprawozdaniu finansowym. Jednostka musi precyzyjnie określić te zasady w swojej polityce rachunkowości

Trzecim obszarem, który wymaga szczegółowego opracowania, jest sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ten element dzieli się na kilka podkategorii, z których każda wymaga osobnego omówienia w polityce rachunkowości.

Zakładowy plan kont

Zakładowy plan kont stanowi fundament systemu księgowego każdej jednostki. Musi on zawierać wykaz kont księgi głównej, przyjęte zasady klasyfikacji zdarzeń oraz zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych wraz z określeniem ich powiązań z kontami księgi głównej. Plan kont powinien być dostosowany do specyfiki działalności jednostki i umożliwiać prawidłowe odzwierciedlenie wszystkich zdarzeń gospodarczych.

System informatyczny i przetwarzanie danych

W przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu komputera, polityka rachunkowości musi zawierać szczegółowy wykaz zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe na informatycznych nośnikach danych. Konieczne jest również określenie struktury tych zbiorów, ich wzajemnych powiązań oraz funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych.

Jednostki prowadzące księgi rachunkowe przy użyciu komputera muszą szczegółowo opisać swój system informatyczny w polityce rachunkowości. Opis musi obejmować wykaz programów, procedur, algorytmy oraz parametry systemu

Polityka rachunkowości musi również zawierać opis systemu informatycznego, który obejmuje wykaz programów, procedur lub funkcji w zależności od struktury oprogramowania. Opis powinien zawierać algorytmy i parametry oraz programowe zasady ochrony danych, w szczególności metody zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania. Dodatkowo należy określić wersję oprogramowania i datę rozpoczęcia jego eksploatacji.

System ochrony danych

Ostatnim obowiązkowym elementem jest system służący ochronie danych i ich zbiorów, w tym dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów. Ten element nabiera szczególnego znaczenia w kontekście wymogów bezpieczeństwa danych oraz przepisów o ochronie danych osobowych.

Metody wyceny i rozchodu zapasów

Jednym z najważniejszych elementów polityki rachunkowości jest określenie metod wyceny i rozchodu zapasów, które mają bezpośredni wpływ na wynik finansowy jednostki. Ustawa o rachunkowości przewiduje cztery podstawowe metody, spośród których jednostka musi dokonać wyboru i konsekwentnie stosować wybraną metodę.

MetodaNazwaZasada działaniaZastosowanie
FIFOPierwsze weszło, pierwsze wyszłoRozchód po cenach najwcześniej nabytych składnikówOkresy inflacji
LIFOOstatnie przyszło, pierwsze wyszłoRozchód po cenach najpóźniej nabytych składnikówOkresy deflacji
Średnia ważonaŚrednia arytmetyczna ważonaRozchód po średniej cenie ważonejStabilne ceny
Identyfikacja szczegółowaIdentyfikacja konkretnych składnikówRozchód po rzeczywistych cenachProjekty specjalne

Metoda FIFO zakłada, że rozchód składnika aktywów wycenia się kolejno po cenach tych składników aktywów, które jednostka najwcześniej nabyła lub wytworzyła. Ta metoda jest szczególnie przydatna w okresach wzrostu cen, ponieważ pozwala na bardziej realistyczne odzwierciedlenie bieżących kosztów w rachunku zysków i strat.

Metoda LIFO działa odwrotnie - rozchód składników aktywów wycenia się kolejno po cenach tych składników, które jednostka najpóźniej nabyła lub wytworzyła. Metoda ta może być korzystna w okresach inflacji, gdy pozwala na wykazanie wyższych kosztów i tym samym niższego wyniku finansowego.

Wybór metody wyceny zapasów ma znaczący wpływ na wynik finansowy jednostki oraz na wartość zapasów wykazywanych w bilansie. Jednostka musi konsekwentnie stosować wybraną metodę przez cały rok obrotowy

Metoda średniej ważonej polega na wycenie rozchodu zapasów według średniej arytmetycznej ważonej cenami nabycia lub kosztami wytworzenia. Ta metoda jest często wybierana przez jednostki ze względu na swoją prostotę i neutralność wobec wahań cen.

Metoda szczegółowej identyfikacji cen lub kosztów dotyczy tych składników aktywów, które są związane ze ściśle określonymi przedsięwzięciami, niezależnie od daty ich zakupu lub wytworzenia. Ta metoda jest stosowana głównie w przypadku unikatowych lub wysokowartościowych składników majątku.

Wybór odpowiedniej metody wyceny zapasów powinien uwzględniać specyfikę działalności jednostki, rodzaj prowadzonej działalności oraz wpływ na prezentację sytuacji finansowej. Ważne jest, aby wybrana metoda była stosowana konsekwentnie i odpowiadała rzeczywistemu przepływowi towarów lub materiałów w jednostce.

Ewidencja kosztów - zespół 4 i zespół 5

Mimo że obowiązek ten nie wynika wprost z zapisów ustawy o rachunkowości, polityka rachunkowości powinna zawierać informację na temat zasad ewidencji i rozliczania kosztów. Decyzja o sposobie ewidencji kosztów ma fundamentalne znaczenie dla kształtu rachunku zysków i strat oraz dla zarządzania jednostką.

Jednostki mogą wybrać jeden z trzech sposobów ewidencji kosztów:

  1. Ewidencja wyłącznie na kontach zespołu 4 - koszty według rodzajów i ich rozliczenie
  2. Ewidencja wyłącznie na kontach zespołu 5 - koszty według typów działalności i ich rozliczenie
  3. Ewidencja równoczesna w zespole 4 i 5 - koszty według rodzajów i według funkcji
Sposób ewidencji kosztów determinuje obowiązkowy wariant rachunku zysków i strat. Jednostki prowadzące ewidencję tylko w zespole 4 muszą stosować wariant porównawczy, a te ewidencjonujące koszty tylko w zespole 5 - wariant kalkulacyjny

Zespół 4 obejmuje konta kosztów według ich rodzajów, takich jak zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty, wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne oraz amortyzacja. Ten sposób ewidencji pozwala na analizę struktury kosztów według ich ekonomicznej natury, ale nie daje informacji o tym, w jakich obszarach działalności te koszty zostały poniesione.

Zespół 5 grupuje koszty według funkcji lub rodzajów działalności, takich jak koszty sprzedaży, koszty zarządu, pozostałe koszty operacyjne czy koszty finansowe. Ten sposób ewidencji umożliwia analizę rentowności poszczególnych obszarów działalności, ale nie dostarcza informacji o strukturze rodzajowej kosztów.

Spółka produkcyjna może zdecydować się na prowadzenie ewidencji kosztów równocześnie w zespole 4 i 5. Dzięki temu będzie mogła analizować zarówno strukturę rodzajową kosztów (ile wydano na materiały, wynagrodzenia), jak i funkcjonalną (ile kosztowała produkcja, sprzedaż, administracja).

Wybór sposobu ewidencji kosztów wpływa bezpośrednio na obowiązkowy wariant rachunku zysków i strat:

  • Wariant porównawczy - stosowany obowiązkowo przez jednostki ewidencjonujące koszty operacyjne jedynie w zespole 4, oraz opcjonalnie przez jednostki prowadzące rozliczenia w obu zespołach
  • Wariant kalkulacyjny - stosowany obowiązkowo przez jednostki ewidencjonujące koszty operacyjne tylko w zespole 5, oraz opcjonalnie przez jednostki prowadzące rozliczenia w obu zespołach

Wycena rozchodu walut obcych z rachunku bankowego

W przypadku jednostek prowadzących rachunki bankowe w walutach obcych, polityka rachunkowości musi określić metodę wyceny rozchodu walut. Ta kwestia jest szczególnie istotna dla jednostek prowadzących działalność międzynarodową lub otrzymujących płatności w walutach obcych.

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o rachunkowości, operacje gospodarcze wyrażone w walutach obcych ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia po odpowiednim kursie. W przypadku sprzedaży lub kupna walut oraz zapłaty należności lub zobowiązań stosuje się kurs faktycznie zastosowany w danym dniu, wynikający z charakteru operacji.

Operacje w walutach obcych wycenia się według kursu faktycznie zastosowanego lub według średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego operację. Wybór metody zależy od charakteru przeprowadzanej operacji

W pozostałych przypadkach, w tym przy zapłacie należności lub zobowiązań gdy nie jest zasadne zastosowanie kursu faktycznego, stosuje się średni kurs ogłoszony dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski z dnia poprzedzającego dzień operacji.

Szczególną sytuację stanowi otrzymanie wpływu na rachunek walutowy. W tym przypadku nie można mówić o kursie faktycznie zastosowanym, gdyż nie dochodzi do faktycznej wymiany waluty. Z tego względu do wyceny wpływu należności na rachunek walutowy przyjmuje się średni kurs NBP z dnia poprzedzającego otrzymanie należności.

Podobnie sytuacja wygląda przy rozchodzie środków pieniężnych w walucie obcej z rachunku walutowego. Nie dochodzi wtedy do faktycznej wymiany waluty, więc stosuje się średni kurs NBP. Przepisy przewidują jednak możliwość zastosowania przy rozchodzie środków pieniężnych kursu historycznego, po jakim przeliczono walutę z chwili jej wpływu na rachunek walutowy.

W przypadku stosowania kursu historycznego przy rozchodzie walut, wyceny można dokonywać według jednej z trzech metod:

  • FIFO - rozchód po kursach najwcześniej wpłaconych walut
  • LIFO - rozchód po kursach najpóźniej wpłaconych walut
  • Kursów średnioważonych - rozchód po średnim kursie ważonym
Jednostki prowadzące rachunki walutowe muszą określić w polityce rachunkowości metodę wyceny rozchodu walut. Można stosować kurs średni NBP lub kurs historyczny z zastosowaniem metod FIFO, LIFO lub średniej ważonej

Wpływ polityki rachunkowości na sprawozdawczość finansową

Polityka rachunkowości ma bezpośredni wpływ na kształt i zawartość sprawozdania finansowego jednostki. Decyzje podjęte w tym dokumencie determinują sposób prezentacji danych finansowych oraz ich porównywalność w czasie.

Wybór metod wyceny aktywów wpływa na wartości wykazywane w bilansie oraz na wielkość wyniku finansowego. Na przykład, zastosowanie metody FIFO w okresie wzrostu cen spowoduje wykazanie niższych kosztów sprzedaży i wyższego wyniku finansowego w porównaniu z metodą LIFO.

Decyzja o sposobie ewidencji kosztów determinuje obowiązkowy wariant rachunku zysków i strat. Wariant porównawczy prezentuje koszty według ich rodzajów, co ułatwia analizę struktury kosztowej, podczas gdy wariant kalkulacyjny grupuje koszty według funkcji, umożliwiając ocenę rentowności poszczególnych obszarów działalności.

Jednostka prowadząca działalność handlową może wybrać wariant porównawczy rachunku zysków i strat, aby móc analizować udział poszczególnych rodzajów kosztów (wynagrodzenia, amortyzacja, usługi obce) w całkowitych kosztach działalności.

Sposób wyceny operacji walutowych wpływa na stabilność wyników finansowych jednostek prowadzących działalność międzynarodową. Stosowanie kursów historycznych może zmniejszyć wahania wyniku finansowego spowodowane zmianami kursów walut, podczas gdy stosowanie bieżących kursów NBP będzie bardziej odzwierciedlać rzeczywistą sytuację finansową.

Aktualizacja i zmiany w polityce rachunkowości

Polityka rachunkowości nie jest dokumentem niezmiennym. Jednostka może dokonywać w niej zmian, ale musi to robić zgodnie z określonymi zasadami i procedurami. Zmiany mogą wynika z modyfikacji przepisów prawnych, zmiany charakteru działalności jednostki lub potrzeby lepszego odzwierciedlenia sytuacji finansowej.

Każda zmiana w polityce rachunkowości musi być odpowiednio udokumentowana i uzasadniona. Jednostka powinna przedstawić przyczyny wprowadzenia zmiany oraz oszacować jej wpływ na sprawozdanie finansowe. Zmiany powinny być wprowadzane na początku roku obrotowego, aby zapewnić porównywalność danych finansowych.

Zmiany w polityce rachunkowości powinny być wprowadzane na początku roku obrotowego i odpowiednio udokumentowane. Jednostka musi uzasadnić przyczyny zmian oraz oszacować ich wpływ na sprawozdanie finansowe

Szczególną uwagę należy zwrócić na zmiany dotyczące metod wyceny, które mogą znacząco wpłynąć na porównywalność sprawozdań finansowych. W takich przypadkach może być konieczne przekształcenie danych porównawczych lub przedstawienie dodatkowych informacji w notach objaśniających do sprawozdania finansowego.

Najczęstsze pytania

Które jednostki muszą sporządzić politykę rachunkowości?

Obowiązek sporządzenia polityki rachunkowości dotyczy spółek handlowych wszystkich typów, osób fizycznych z przychodami powyżej 2 milionów euro, jednostek z sektora finansowego oraz innych jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, które stosują przepisy ustawy o rachunkowości.

Jakie elementy musi zawierać polityka rachunkowości?

Polityka rachunkowości musi określać rok obrotowy i okresy sprawozdawcze, metody wyceny aktywów i pasywów, sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych wraz z planem kont, opis systemu informatycznego oraz system ochrony danych i dokumentów księgowych.

Czy można zmieniać politykę rachunkowości w trakcie roku obrotowego?

Zmiany w polityce rachunkowości powinny być wprowadzane na początku roku obrotowego. Zmiany w trakcie roku są możliwe tylko w wyjątkowych sytuacjach i muszą być odpowiednio uzasadnione oraz udokumentowane.

Jakie metody wyceny zapasów przewiduje ustawa o rachunkowości?

Ustawa przewiduje cztery metody: FIFO, LIFO, średnią ważoną oraz szczegółową identyfikację cen. Jednostka musi wybrać jedną metodę i stosować ją konsekwentnie przez cały rok obrotowy.

Jak wyceniać operacje w walutach obcych?

Operacje walutowe wycenia się według kursu faktycznie zastosowanego lub średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego operację. Przy rozchodzie środków z rachunku walutowego można stosować kurs średni NBP lub kurs historyczny z zastosowaniem metod FIFO, LIFO lub średniej ważonej.

ZKB

Zespół Klimat Biznesowy

Redakcja Biznesowa

Klimat Biznesowy

Zespół doświadczonych ekspertów biznesowych z wieloletnim doświadczeniem w różnych branżach - od startupów po korporacje.

Eksperci biznesowiPraktycy rynkowi